content

Voortgezet onderwijs

Burgemeester Aboutaleb met scholieren in Westerbork

Brieven aan de Toekomst

Ieder jaar overhandigen oud-scholieren van VMBO Slinge de door hun geschreven brieven aan het Stadsarchief. Deze brieven zijn 15 jaar geleden geschreven, toen zij als brugklassers deelnamen aan het project ‘Brieven aan de Toekomst’. Ook dit jaar was het feest op school, toen de brieven uit een gesloten envelop tevoorschijn kwamen. In de brieven staat het gewone leven van een schooldag van een brugklasser beschreven. Het idee komt voort uit een landelijk project uit 1998 van het Centrum voor Volkscultuur, het Openluchtmuseum en het Meertensinstituut. In 1999 startte geschiedenisdocent De Leeuw dit project op het VMBO Slinge en wordt nog ieder jaar georganiseerd. 

Het kofferproject

Samen met het Montessori Lyceum, het Erasmiaans Gymnasium, het Museum Rotterdam ‘40-’45 NU en de Pabo Thomas More Hogeschool ontwikkelt het Stadsarchief een project om basisscholen te laten kennismaken met de Tweede Wereldoorlog. Leerlingen uit het voortgezet onderwijs gaan onder begeleiding van de Pabo-studenten een les ontwikkelen voor leerlingen van groep 8 op basis van voorwerpen, documenten en foto’s uit het museum en Stadsarchief om daarmee aan te haken op het verplichte curriculum WO2.In deze pilot staan de verhalen van kinderen in de oorlog in Rotterdam centraal, zodat de leerlingen zich kunnen inleven. Als de pilot succesvol is afgerond, kunnen meer scholen dit concept overnemen.

Workshops

Docenten uit het voortgezet onderwijs worden uitgenodigd om met hun leerlingen een workshop aan de hand van een thema te volgen. Zo zijn er scholen, die naar de aflevering van Lodewijk Pincoffs bij de serie “De IJzeren Eeuw” hebben gekeken en aan de hand daarvan hun leerlingen uitdagen om onderzoek te doen naar de ontwikkelingen in Rotterdam in de 19e eeuw. Leerlingen krijgen literatuur en achtergronden en bereiden een presentatie of werkstuk voor.

Inspiratieworkshop

Rotterdam is een stad waar oude en nieuwe stijlen naast elkaar bestaan. Dat geldt niet alleen voor de architectuur in de stad, maar ook voor vormgeving van affiches, reclameborden etc.

In een workshop laten leerlingen zich verrassen en nemen kennis van unieke informatie en beelden over wederopbouw, toerisme of de groei van de haven. In de enorme berg foto’s vinden ze net dat ene geschikte exemplaar, maar ook in de beeldbank van de website leren ze hun weg te vinden  Hiermee gaan ze aan de slag voor een presentatie of werkstuk op school.

Data: gedurende het hele jaar
Aanmelding: Louisa Balk, Stadsarchief Rotterdam.

Workshop Ooggetuigen

Achter de oorlog schuilen nog altijd heel veel verhalen. Een aantal verhalen over het bombardement zijn verzameld in interviews met ooggetuigen. Leerlingen gaan aan de slag met de vraag: wat zou ik doen in die situatie?

In de workshop Ooggetuigen gaan leerlingen de impact van het bombardement verwerken. Ze zien een stuk film over het bombardement, lezen het verslag van een ooggetuige en zoeken foto’s van de gebombardeerde straten. De informatie wordt verwerkt in een presentatie op school.

Data: gedurende het hele jaar
Aanmelding: Louisa Balk, Stadsarchief Rotterdam.

Workshop herdenken

Jaarlijks onderneemt burgemeester Aboutaleb een reis met scholieren naar Westerbork. De leerlingen krijgen een voorbereidende workshop in het Stadsarchief. Zij doen onderzoek naar een aantal weggevoerde slachtoffers naar Westerbork en verwerken de informatie in een klein digitaal tijdschriftje, een zogenaamde picozine op school in de mediatheek. Deze workshop kan ook door andere scholen gevolgd worden.