De beeldbank van het stadsarchief is 250 afbeeldingen rijker met het beschikbaar komen van de gedigitaliseerde glasnegatieven van Cornelis Vreedenburgh (1885-1963).

Vreedenburgh fotografeerde in de periode 1913-1921 in en rond Rotterdam, een periode waarin veel gebeurde. Zo wist hij de verdwijnende Zandstraatbuurt te fotograferen en de bouwwerkzaamheden voor het nieuwe stadhuis aan de Coolsingel dat daar voor (deels) in de plaats kwam. In diezelfde omgeving werd in die periode de Coolvest gedempt en iets verder weg werd Hoek van Holland steeds verder bebouwd, allemaal onderwerpen van Vreedenburgh.

In de periode dat hij actief was speelde in de rest van Europa de Eerste Wereldoorlog zich af. Hoewel Nederland daar niet direct bij betrokken was, kregen we wel te maken met indirecte gevolgen. Op de foto’s van Vreedenburgh zijn onder andere de activiteiten rond de opvang van Belgische vluchtelingen aan de Brede Hilledijk, maar ook de opvang van geÔnterneerde Duitse Militairen aan de Lloydkade te zien. Naast deze onderwerpen en veel straatbeelden had Cornelis Vreedenburgh ook interesse in het leven van alledag met beelden van bijvoorbeeld feestenlijkheden in de stad, medische zorg en transport.

Bekijk hier de collectie.

Tweede Kamerverkiezingen

Vreedenburgh fotografeerde de Tweede Kamerverkiezingen op 3 juli 1918. Dat was de eerste keer dat er naast mannen ook op vrouwen gestemd kon worden. Suze Groeneweg werd dat jaar gekozen als eerste vrouw in de Tweede Kamer. Het vrouwenkiesrecht kwam een jaar later.

Over Cornelis Vreedenburgh

Cornelis Vreedenburgh Jr. (1885-1963) groeide op in Hoek van Holland en woonde met zijn gezin achtereenvolgens in Schoonhoven en in Rotterdam. In het dagelijks leven werkte hij als Controleur ‘waarborg op de gouden en zilveren werken’ op het belastingkantoor aan de Boompjes. Vreedenburgh was daarnaast verwoed en succesvol amateurfotograaf. Hij was zeer actief bij de Amateur Fotografen Vereeniging ‘Rotterdam’ waar hij in het clublokaal aan de Leuvehaven geregeld lezingen en cursussen fotografie verzorgde. Ook was hij in de jaren tien en twintig hoofdredacteur van ‘De Camera: Modern Fotografisch Tijdschrift’ en organiseerde hij fotowedstrijden voor amateurs.

In mei 1920 riep hij op tot zo’n wedstrijd die als thema had ‘het verdwijnend Rotterdam’. Door het dempen van de Coolsingel en de grote doorbraken zoals de aanleg van de Meent en de daarbij gepaard gaande sloopdrift zag Vreedenburgh de stad in rap tempo veranderen. Hij was bezorgd dat het oude Rotterdam niet goed genoeg vastgelegd was voor het nageslacht en riep daarom de inzenders van de fotowedstrijd op hun beelden te schenken aan het Gemeentearchief. Bekijk de oproep en reactie daarop van gemeentearchivaris Wiersum in het tijdschrift De Camera (1920).†

Door de jaren heen schonk hij zelf ook geregeld beelden aan het archief. Veel van zijn Rotterdamse foto’s ontving het archief in 1986 van de kinderen van Vreedenburgh. Ook in het Streekarchief Midden-Holland en in het Nationaal Archief (Collectie Het Leven) zijn veel afbeeldingen van deze fotograaf te vinden.

Vreedenburgh schreef in 1922 het boek ‘Succes in de fotografie : een eenvoudige handleiding voor den beginnende amateur’ en publiceerde in de eerste helft van de twintigste eeuw veel artikelen over stedelijk erfgoed die doorgaans voorzien waren van zijn eigen afbeeldingen. De artikelen verschenen in verschillende landelijke tijdschriften zoals ‘Ons Nederland’ van het VVV en het geÔllustreerde familietijdschrift ‘Het Leven’ (1904-1941).†