Ook dit jaar waren de coronamaatregelen een belemmering op meerdere fronten. De studiezaal is verschillende keren gesloten geweest, er is veel vanuit huis gewerkt en bijeenkomsten waren vaak online. Toch was het weer een bijzonder jaar.

De medewerkers hebben hun uiterste best gedaan om archieven en collecties beschikbaar te maken voor het publiek. Zo is een belangrijk archief met betrekking tot het koloniale verleden van Rotterdam gerestaureerd en gereed gemaakt voor digitalisering. Eerder gedigitaliseerde stukken zijn vakkundig geconserveerd, zoals de passagestaten van de Holland-Amerika Lijn. Daarnaast zijn heel wat archieven beschreven en online gepubliceerd. Uiteraard houden we het publiek daarvan op de hoogte via de website en social media.

De collectie van het stadsarchief is uitgebreid met bijzondere stukken. Zo heeft Jantje bijvoorbeeld een serie interviews met Kaapverdiaanse Rotterdammers in ontvangst mogen nemen.

En ook dit jaar hebben we weer veel samengewerkt met partners uit de stad en samen iconische momenten gevierd. Zo waren wij berokken bij de heropening van de Coolsingel (lancering eerste podcast), bij de herdenking van het bombardement van 14 mei 1940 en de wisseltentoonstelling in de Maastunnel.

Lees er meer over in het jaaroverzicht.

Jaaroverzicht 2021