Uw zoekacties:

1437 Archief van de gemeenten Oost-Barendrecht en West-Barendrecht, vanaf 1837 gemeente Oost- en West-Barendrecht, vanaf ca. 1907 gemeente Barendrecht

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Archiefvorming
Geschiedenis van de archiefvormer
Geschiedenis van het archief
1437 Archief van de gemeenten Oost-Barendrecht en West-Barendrecht, vanaf 1837 gemeente Oost- en West-Barendrecht, vanaf ca. 1907 gemeente Barendrecht
Archiefvorming
Geschiedenis van het archief
Titel:
Geschiedenis van het archief
Tussen 1817 en 1 januari 1837 is formeel sprake van twee dorpsbesturen die elk als archiefvormer aangemerkt dienen te worden. Echter: de neerslag hiervan blijkt slechts uit de gescheiden huwelijksbijlagen tussen Oost en West, periode 1818-1836, *  en de processen verbaal. * 
De huwelijksbijlagen hangen samen met de registers van huwelijken, periode 1818-1836, maar hier is de scheiding tussen Oost en West steeds in één deel verwerkt. Doorgaans is er sprake van één 'maire' die mogelijk alle missiven in tweevoud ontving en uit praktische overwegingen de helft daarvan liet vernietigen. Wellicht had men in de dagelijkse praktijk wat moeite met de voornoemde juridische verschuivingen en naamswijzigingen; van 1811 tot 1839 zijn de inkomende stukken doorgaans gericht aan 'de Maire van Barendrecht' zonder dat zijn medewerkers deze scheidden in Oost en West. *  De oudste stukken uit dit archiefonderdeel zijn de doopboeken, lopend vanaf 15 mei 1606. Zij vormen samen met de trouwregisters de retroacta bij de Burgerlijke Stand, die in 1811 bij het gemeentebestuur werden ingeleverd.
Het Burgerlijk Armbestuur en de Gezondheidcommissie waren sterk aan de gemeente gelieerd en hebben - gezien hun aanwezigheid in dit archief - ter secretarie vergaderd. Dit geldt waarschijnlijk ook voor de leeskring Elk Wat Wils, 1871-1941 en de Commissie Ongevallenwet 1901, 1903-1921. Het Burgerlijk Armbestuur kent een zeer lange voorgeschiedenis. Omdat het bestuur pas in 1864 werd opgericht, kunnen de stukken uit de periode 1765-1863 als retroacta beschouwd worden. Het oudste gedeelte hiervan is afkomstig van de kerkelijke armenzorg.
Inhoud en structuur van het archief
Verantwoording
Aanwijzingen voor de gebruiker
Opmerkingen openbaarheidsbeperkingen
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen