Uw zoekacties:

1810 Archief van de Bestuursdienst, stafafdeling Juridische Zaken, vanaf 1998 directie Juridische Zaken

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Archiefvorming
Geschiedenis van de archiefvormer
1810 Archief van de Bestuursdienst, stafafdeling Juridische Zaken, vanaf 1998 directie Juridische Zaken
Archiefvorming
Geschiedenis van de archiefvormer
Titel:
Geschiedenis van de archiefvormer
De Stafafdeling Juridische Zaken (JZ) is bij de vorming van de Bestuursdienst in 1990 ontstaan uit de secretarieafdeling Juridische Zaken. JZ was onderverdeeld in de twee secties Juridische Advisering (JAB) en de sectie Beroepszaken waaronder de Algemene Beroepscommissie (ABC) ressorteerde.
De voornaamste werkzaamheden van de stafafdeling waren: advisering en behandeling van bezwaarschriften, vertegenwoordiging van het concern in rechte, behandeling van juridische vraagstukken, ontwikkeling van juridische kwaliteitszorg voor het concern, deelname in diverse projectgroepen betreffende het verstrekken van juridisch advies ten behoeve van verzelfstandiging en privatisering van gemeentelijke diensten en bedrijven.
Vanaf 1997 werd de stafafdeling JZ omgevormd tot een directie. Na 2003 werd de directie Juridische Zaken uitgeplaatst naar de Servicedienst Rotterdam (SDR). De directie Algemene Zaken, afdeling Juridisch Advies en Regelgeving (JAR), nam toen een aantal taken van JZ over.
Geschiedenis van het archief
Inhoud en structuur van het archief
Verantwoording
Aanwijzingen voor de gebruiker
Opmerkingen openbaarheidsbeperkingen
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen

Kenmerken

Datering:
(1988) 1990-2003 (2004)
Beschrijving:
Archief van de Bestuursdienst, stafafdeling Juridische Zaken, vanaf 1998 directie Juridische Zaken
Auteur:
Team Rotterdamse Archiefselectie
Plaats van uitgave:
Rotterdam
Jaar van uitgave:
2020
Overheid of particulier:
Overheid