Uw zoekacties:

1813 Archief van de Bestuursdienst, Bureau Gemeentesecretaris

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Archiefvorming
Geschiedenis van de archiefvormer
Geschiedenis van het archief
1813 Archief van de Bestuursdienst, Bureau Gemeentesecretaris
Archiefvorming
Geschiedenis van het archief
Titel:
Geschiedenis van het archief
Vanaf de vorming van het archief vond beheer plaats in de archiefkluis van het Stadhuis. In 2007 werd het archief opgeslagen in het Stadsarchief Rotterdam. De formele overbrenging vond plaats in 2016.
Een deel van deze archiefstukken heeft betrekking op de 'stadhuisaffaire'. In september 1999 startte de 'gemeenteraadscommissie tot onderzoek van de Rekening (COR)' een onderzoek naar vermeend niet-integer handelen van voormalig burgemeester Peper en naar de uitgaven van het voormalig bestuur in de periode 1986-1999. KPMG ondersteunde dit onderzoek. Er volgde een gerechtelijke procedure tegen voormalig burgemeester Peper. Deze spande tegen KPMG een proces aan bij de Raad van Tucht voor Registeraccountants. De heer Peper werd deels in het gelijk gesteld. Hij betaalde een klein bedrag (het zogeheten benadelingsbedrag) terug aan de gemeente Rotterdam en fraude werd niet geconstateerd. Door tussenkomst van burgemeester Opstelten werden de verstoorde betrekkingen weer genormaliseerd.
Inhoud en structuur van het archief
Verantwoording
Aanwijzingen voor de gebruiker
Opmerkingen openbaarheidsbeperkingen
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen

Kenmerken

Datering:
(1975) 1990-2011
Beschrijving:
Inventaris op het archief van de Bestuursdienst, Bureau Gemeentesecretaris, (1975) 1990-2011
Auteur:
Team Rotterdamse Archiefselectie
Plaats van uitgave:
Rotterdam
Jaar van uitgave:
2020
Overheid of particulier:
Overheid