Uw zoekacties:

1818 Archief van de Bestuursdienst, archief van de Bestuursdienst, Directie Algemene Zaken

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Archiefvorming
Geschiedenis van de archiefvormer
1818 Archief van de Bestuursdienst, archief van de Bestuursdienst, Directie Algemene Zaken
Archiefvorming
Geschiedenis van de archiefvormer
Titel:
Geschiedenis van de archiefvormer
De Directie Algemene Zaken (AZ) is in 2004 ontstaan uit de voormalige directie Algemene Bestuurlijke Zaken (ABZ).
Tevens voerde ze enkele juridische taken van de vroegere directie Juridische Zaken uit. Uit de in 2004 opgeheven directie Bedrijfsvoering werden het team Webpublicering, de wethouderssecretaresses en de bestuursassistenten overgenomen.
Daarnaast zijn uit de opgeheven directie Bedrijfsvoering het Team Webpublicering (BDS en Bestnet), de wethouderssecretaresses en de bestuursassistenten toegevoegd. De laatsten zijn in januari 2006 toegevoegd aan het Bureau Gemeentesecretaris (BGS).
De directie Algemene Zaken (AZ) ondersteunde B&W onder andere op de gebieden openbare orde en veiligheid, juridisch advies en regelgeving, het gastheerschap, de nationale en internationale profilering van de stad en de communicatie (met burger en bedrijfsleven) over het collegebeleid.
De directie AZ bestond uit de teams of afdelingen Openbare Orde en Veiligheid, Externe Betrekkingen en Kabinetszaken, Concerncommunicatie, Bedrijfsbureau, Juridische Advisering en Regelgeving en de Staf Burgemeester. AZ initieerde het project Sociale Vernieuwing. Per januari 2006 initieerde het bureau Gemeentesecretaris dit project.
Geschiedenis van het archief
Inhoud en structuur van het archief
Verantwoording
Aanwijzingen voor de gebruiker
Opmerkingen openbaarheidsbeperkingen
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen

Kenmerken

Datering:
2003-2007
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Bestuursdienst, archief van de Bestuursdienst, Directie Algemene Zaken, 2003-2007
Auteur:
Team Rotterdamse Archiefselectie
Plaats van uitgave:
Rotterdam
Jaar van uitgave:
2020
Overheid of particulier:
Overheid