Uw zoekacties:

1820 Archief van de Bestuursdienst, Directie Veilig, met rechtsvoorgangers

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Archiefvorming
Geschiedenis van de archiefvormer
1820 Archief van de Bestuursdienst, Directie Veilig, met rechtsvoorgangers
Archiefvorming
Geschiedenis van de archiefvormer
Titel:
Geschiedenis van de archiefvormer
Bij de Directie Algemene Zaken bestond een afdeling/team Openbare Orde en Veiligheid (AZ-OOV). Daarnaast werd vanuit het collegeprogramma Werk en Veiligheid (1994-1998) een projectbureau Geïntegreerd Veiligheidsbeleid (GVB) ingesteld. Vervolgens werd met het collegeprogramma ‘Met Raad en Daad’ (1998-2002) een Projectgroep Veilig (PGV) ingesteld. Na 2002 werd dit gewijzigd tot het Projectbureau Veilig (PbV). De Directie AZ en PbV vormden vanaf 2004 de Directie Veilig. Het archief bevat zowel documenten van deze Directie als van de genoemde rechtsvoorgangers.
In het voorjaar van 2001 riep het College van Burgemeester en Wethouders een "collegeteam handhaving" in het leven, later gewijzigd in "collegeteam fysieke veiligheid en handhaving". In opdracht van het collegeteam is in 2002 de Kadernota Handhaving Rotterdam opgesteld. Daarin zijn de aanbevelingen van de commissies Oosting en Alders (die de rampen in Enschede en Volendam hadden onderzocht) vertaald naar de Rotterdamse situatie. In het kader van het Collegeprogramma 2002-2006 ontwikkelden drie gemeentelijke diensten in opdracht van het College een beleid voor de handhaving, met name het "Meerjarenprogramma Integrale Handhaving". Dit hield in: aandacht voor het naleven van regels op het gebied van (brand)veiligheid, bouwvalligheid en milieu. Doel van de Integrale Handhaving was het toewerken naar een Schone en Veilige stad.
Geschiedenis van het archief
Inhoud en structuur van het archief
Verantwoording
Aanwijzingen voor de gebruiker
Opmerkingen openbaarheidsbeperkingen
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen

Kenmerken

Datering:
1997-2007
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Bestuursdienst, Directie Veilig, met rechtsvoorgangers, 1997-2007
Auteur:
Team Rotterdamse Archiefselectie
Plaats van uitgave:
Rotterdam
Jaar van uitgave:
2020
Overheid of particulier:
Overheid