Uw zoekacties:

63 Archief van de Gemeentepolitie Rotterdam

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Archiefvorming
Geschiedenis van de archiefvormer
Geschiedenis van het archief
Inhoud en structuur van het archief
Samenvatting van de inhoud
Verantwoording
Geschiedenis van de ordening en de beschrijving
63 Archief van de Gemeentepolitie Rotterdam
Inhoud en structuur van het archief
Geschiedenis van de ordening en de beschrijving
Titel:
Geschiedenis van de ordening en de beschrijving
Ordening van de correspondentie op onderwerp
In de serie Algemene correspondentie vanaf 1910 werden de ingekomen stukken samen met de bijbehorende uitgaande stukken geordend op onderwerp. De onderwerpen kregen alle een nummer, een zogenaamd ordenummer. Ieder jaar werden de eerste ordenummers toegekend aan regelmatig terugkerende onderwerpen. Documenten die daarin niet konden worden ondergebracht werden erachteraan genummerd. Sommige ordenummers bevatten zoveel documenten dat deze een sub-nummering hebben gekregen. In enkele gevallen zijn later in het jaar alsnog de ingekomen stukken van een onderwerp bij elkaar gehouden; eerdere stukken met hetzelfde onderwerp bevinden zich nog in de chronologische serie. Het jaar van het ingekomen stuk bepaalde de ordening in de correspondentie. Er zitten dus ook altijd enkele stukken van het daaropvolgende jaar bij de hoogste nummers van de correspondentie. In de Eerste Wereldoorlog werd sommige correspondentie zelfs van het begin tot het einde van de oorlog bij elkaar geordend. In dat geval staat het aangegeven in de beschrijving.
Registratie van de correspondentie in agenda's en klappers
Alle ordenummers werden ingeschreven in een jaarlijkse agenda. Bij de regelmatig terugkerende onderwerpen bleef het daarbij, maar bij de overige documenten werd ook het verdere verloop van de zaak aangetekend. Op de agenda werden daarna klappers op persoonsnamen en zaaknamen gemaakt. Dat betekende dat alle namen die voorkomen in de agenda in een alfabetische gids werden overgeschreven om terugzoeken te vergemakkelijken.
Agenda's op aparte ordenummers
Als er veel correspondentie was in de regelmatig terugkerende ordenummers maakte men daarop soms een aparte agenda waarin alle inkomende en uitgaande stukken werden vermeld. Ook komt het wel voor dat men voor die stukken een eigen klapper op persoonsnamen maakte. In een aantal gevallen werden de namen uit de aparte agenda’s en klappers overgenomen in de overkoepelende klapper. In deze gevallen staat dat in de beschrijving erbij vermeld. Vanaf 1917 wordt in het vreemdelingenregister verwezen naar de correspondentie.
Bijzonderheden rondom de algemene correspondentie
In de correspondentie van de jaren 1944-1945 zijn voor een aantal onderwerpen de documenten van deze jaren bij elkaar geborgen. Voor deze gevallen geeft de agenda van 1944 ook toegang tot de correspondentie van 1945. De recherche had in deze periode zijn eigen correspondentie (inv.nrs. 1081-1101C). Een aantal stukken uit de algemene correspondentie werd echter ook door de recherche behandeld. Het gaat dan om onderzoeken naar gebeurtenissen die geen misdrijf waren, of meldingen op initiatief van de recherche. Andere zaken gingen om onderzoeken naar misdragingen van politiepersoneel.
Aanwijzingen voor de gebruiker
Opmerkingen openbaarheidsbeperkingen
Aantekening
Verwant materiaal
Verwant materiaal

Kenmerken

Datering:
(1814) 1845-1994
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Gemeentepolitie Rotterdam 1845 -1949, met aanvulling 1949-1994
Auteur:
M.C. van der Ent
Plaats van uitgave:
Rotterdam
Jaar van uitgave:
2017
Overheid of particulier:
Overheid
Auteursrechten:
U hebt toestemming tot bewerken en verspreiden van de documenten voor zover de gemeente rechthebbende is. Voor overige documenten vraagt u toestemming aan de houder van de auteursrechten. Gebruik van de documenten is daarom voor eigen risico
Archiefvormer(s):