Feestelijke ontmoeting van mens en stad - de manifestatie Communicatie 70 (C70)

 

Rotterdam kiest voor de viering van het zilveren bevrijdings- en wederopbouwfeest ‘de communicatie’ als thema. De stad wil communiceren met haar bewoners. Niet alleen door informatie aan de burgers te verstrekken maar ook door hun mening te horen. Rotterdammers en bezoekers moeten in contact gebracht worden met de stad en de stormachtige ontwikkeling die Rotterdam heeft doormaakt sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog.

De naam van deze manifestatie luidt dan ook ‘Communicatie 70’, kortweg C’70. Het Rotterdamse bestuur wil zijn gasten in ‘een gezellige en ongedwongen sfeer’ laten zien wat na vijf-en-twintig jaar bouwen tot stand is gekomen. Het logo van de manifestatie bestaat o.a. uit de letter C waarin een wereldbol draait met daarop twee tekeningen van de stad die de wederopbouw symboliseren: de Euromast met havens en de Lijnbaan.

Het thema communicatie en het verbindende element tussen stad en bewoner komt niet geheel uit de lucht vallen. Twee jaar eerder is geconstateerd dat Rotterdammers allerminst enthousiast zijn over de resultaten van de wederopbouw en de leefbaarheid van de binnenstad.

De manifestatie moet daarom aantonen dat werkstad Rotterdam en leefstad Rotterdam toch hand ik hand kunnen gaan. Om de feestelijke ontmoeting van mens en stad te realiseren worden kosten nog moeite gespaard. Vijf maanden lang, van mei tot en met september 1970, zal de stad in het teken staan allerlei zeer uiteenlopende activiteiten van culturele, sportieve en educatieve aard. In tegenstelling tot de eerdere manifestaties speelt het hoofdprogramma van C70 zich af in het centrum van de stad. De Rotterdamse ondernemer en vicevoorzitter van de Kamer van Koophandel, Anton Fibbe, is benoemd als organisator. Wederopbouwarchitect Herman Bakker (bekend van o.a. het winkelcentrum Zuidplein, de Leuveflat en de Maastorenflat) is verantwoordelijk voor de vormgeving van de nieuwe tijdelijke bouwwerken in de binnenstad. In het centrum verrijzen tientallen cafeetjes en eethuizen. Zo ondergaat vooral de Coolsingel een metamorfose. Door de komst van allerlei horeca met terrassen, buitenexposities, paviljoens, een lint van driehoekige polyester afdakjes in diverse kleuren, wandelroutes en bloembakken verandert de binnenstad in een vrolijke promenade van ruim tweeënhalve kilometer. C70 bezoekers kunnen zich in een kabelbaan over het Weena, de Coolsingel, de Binnenweg en de Karel Doormanstraat laten voeren en in vogelvlucht alle attracties zien die vijf maanden lang in het centrum staan opgesteld.

Activiteiten en exposities tijdens C70


Cultuur: Gratis Musea en Sylvette
Aan cultuur, het stiefkind van werkstad Rotterdam, wordt op verschillende manieren aandacht geschonken. Zo zijn bijna alle Rotterdamse musea tijdens C70 gratis toegankelijk. In de Schouwburg en De Doelen en het tussengelegen Schouwburgplein vinden aan de lopende band voorstellingen plaats van professionele en amateurgezelschappen. Vanuit de jaren zeventig ‘wijkgedachte’ organiseren verschillende gezelschappen ook voorstellingen die op allerlei plekken buiten het centrum worden opgevoerd voor bewoners.

Een bijzondere theatervoorstelling speelt zich dagelijks af aan de voet van de Sint Laurenskerk. In de vorm van gesproken woord, licht- en muziekeffecten vindt een presentatie plaats van Rotterdamse historische gebeurtenissen zoals de Hoekse en Kabeljauwse twisten, Erasmus en het bombardement van 1940.

In opdracht van de Stichting C70 is door de Noorse beeldhouwer Carl Nesjar een sculptuur naar een ontwerp van Picasso vervaardigd. Het beeld met de naam Sylvette, genoemd naar de vrouw van de kunstenaar krijgt een plek naast het Bouwcentrum op het Kruisplein.

Minder succesvol blijkt de poging van de organisatie en het stadsbestuur om lokale, Nederlandse en Belgische kunstenaars te betrekken bij het evenement. Onder het thema ‘Voorstel’ werden zij uitgenodigd ‘een kritisch onderzoek naar de relatie tussen kunst en maatschappij’ te verrichten. De ingediende voorstellen zoals een weiland met sloten en echte koeien op het Schouwburgplein (Wim Gijzen), een enorme taart waarin alle deelnemende kunstenaar hun werk kunnen tonen (Woody van Amen) of een 112 meter hoge Saturnus-raket op het plein (Toni Burgering) werden echter met verbijstering ontvangen door de organisatie van C70. Ze vrezen dat het bijna ondoenlijk zal zijn sponsors uit het bedrijfsleven te interesseren voor deze voorstellen. Ook verantwoordelijk kunstwethouder Jan van der Ploeg spreekt van ‘een volslagen gebrek aan werkelijkheidszin’. Tot groot ongenoegen van de betrokken kunstenaars volstaat de organisatie met een expositie van de ingediende ideeën op foto’s en maquettes.

Ontspanning

Op het terrein van het voormalige Heliportterrein bij de Ahoy-hallen staat  een Lunapark met kermisattracties.  De Euromast is voor de gelegenheid verhoogd met de Spacetower en brengt bezoekers in een ronddraaiende lift op 180 meter hoogte. Een geheel overdekt dolfinarium drijft in de Leuvehaven en kan 1000 bezoekers per voorstelling ontvangen. De tribunes en het bassin van dit Dolfirodam zijn gebouwd op een aantal samengebrachte schepen. Verder staan overal in het centrum eethuisjes en caféetjes met terrassen en paviljoentjes van uiteenlopende aard. In één van deze paviljoens kan iedereen zich laten fotograferen met de door Feyenoord op 6 mei 1970 gewonnen Europa-cup.