Innovaties in de Rotterdamse haven

Dankzij de industrialisatie en groeiende economie van Duitsland maakte de Rotterdamse haven in de negentiende eeuw een explosieve groei door als doorvoerhaven.

Het begin

Portret van Gerrit Johannes de Jongh, van 1879 tot 1910 directeur van Gemeentewerken.
Portret van Gerrit Johannes de Jongh, van 1879 tot 1910 directeur van Gemeentewerken Fotoreproductie uit: Wereldkroniek 11-5-1895

Door industrialisatie en groeiende economie van Duitsland maakte de Rotterdamse haven in de 19e eeuw een explosieve groei door. Het brein achter deze grote vernieuwing van de Rotterdamse haven was de directeur van de Dienst Gemeentewerken, G.J. de Jongh. Voor de groei van de haven was veel arbeidskracht nodig. Veel boeren kwamen naar de stad om het zware werk te doen. Lange werktijden, slechte werk- en woonomstandigheden en een variabel loon. Niet het betere leven waarop zij hadden gehoopt.

Innovaties

Mechanisering

Graanelevator
Graanelevator

In 1885 werd de mechanisatie van de overslag (het overbrengen van goederen) gerealiseerd. Dit zorgde in de Rotterdamse haven voor een drastische verandering van het havenwerk en de handel.

Lees meer

Komst container

Container
Container

Een ingrijpende mechanisering van de stukgoedoverslag kwam in de jaren '60 met de introductie van de zeecontainer. 

Lees meer

Stakingen

Stakende havenarbeiders bij de poort van Multi-Terminals Waalhaven proberen werkers over te halen tot staken (1979).
Stakende havenarbeiders bij de poort van Multi-Terminals Waalhaven proberen werkers over te halen tot staken (1979). Foto gemaakt door De Persgroep

Door onrechtmatig te worden behandeld en ontslagrondes door innovaties kwamen de havenarbeiders in opstand en organiseerden zij stakingen.

Lees meer

Bronnen