Innovaties in de Rotterdamse haven
Dankzij de industrialisatie en groeiende economie van Duitsland maakte de Rotterdamse haven in de negentiende eeuw een explosieve groei door als doorvoerhaven.
Het begin

Door industrialisatie en groeiende economie van Duitsland maakte de Rotterdamse haven in de 19e eeuw een explosieve groei door. Het brein achter deze grote vernieuwing van de Rotterdamse haven was de directeur van de Dienst Gemeentewerken, G.J. de Jongh. Voor de groei van de haven was veel arbeidskracht nodig. Veel boeren kwamen naar de stad om het zware werk te doen. Lange werktijden, slechte werk- en woonomstandigheden en een variabel loon. Niet het betere leven waarop zij hadden gehoopt.
Innovaties
Mechanisering

In 1885 werd de mechanisatie van de overslag (het overbrengen van goederen) gerealiseerd. Dit zorgde in de Rotterdamse haven voor een drastische verandering van het havenwerk en de handel.
Komst container

Een ingrijpende mechanisering van de stukgoedoverslag kwam in de jaren '60 met de introductie van de zeecontainer.
Stakingen

Door onrechtmatig te worden behandeld en ontslagrondes door innovaties kwamen de havenarbeiders in opstand en organiseerden zij stakingen.
Bronnen
- Inhoudsopgave van Techniek in Nederland in de twintigste eeuw. Deel 5. Transport, communicatie, A.A.A. de la Bruhèze, H.W. Lintsen, Arie Rip, J.W. Schot - DBNL
- De syndicale onderstroom: Stakingen in de Rotterdamse haven, 1889-2010 (uva.nl)
- 5 Indirecte overslag en de komst van de container, Techniek in Nederland in de twintigste eeuw. Deel 5. Transport, communicatie, A.A.A. de la Bruhèze, H.W. Lintsen, Arie Rip, J.W. Schot - DBNL
- Machines and the Order of the Harbour: The Debate About the Introduction of Grain, Dick van Lente, 2001
- De kunst en het hijsen; drijvende elevatoren voor graan en steenkool, Jur Kingma en Joop Langius, 2022
- Compressing Time and Constraining Space: The Contradictory Effects of ICT and Containerization on International Shipping Labour, Helen Sampson and Bin wu, 2003
- Radical Innovation as a Multilevel Process: Introducing Floating Grain Elevators in the Port of Rotterdam, Hugo van Driel and Johan Schot, 2005