Your search: Provenances

Provenances

beacon
 
 
Archiefvorming
Paragraph
Geschiedenis van de archiefvormer
Title:
Geschiedenis van de archiefvormer
 
 
 
 
 
768   Archief van de rederij W. van Driel Stoomboot en Transportondernemingen N.V.
Geschiedenis van de archiefvormer
Van Driel Stoomboot- en Transportondernemingen N.V. was een grote Nederlandse Scheepvaartonderneming opgericht door Willem van Driel sr. Hij werd op 12 februari 1845 geboren in Opijnen. In 1860 ging hij werken, als matroos en later als kapitein, op Waalsleepboot Nieuwe Zorg. Deze boot werd de grondslag voor de latere Willem van Driel's Stoomboot- en Transportondernemingen N.V.
Bij de oprichting, d.d. 1 mei 1888, beschikte de onderneming over 3 sleepboten nl. de Nieuwe Zorg en Fiat Voluntas I en II, waarmee gestart werd met de Rijnvaart.
De onderneming kon zowel scheepsruimte als scheepskracht leveren.
In de glorietijd bezat W. van Driel een groot aantal sleepschepen en later kwamen er ook motor- en zeeschepen cq duwbakken en werkboten in de vaart.
De bekendste (stoom)sleep(vracht)schepen waren de W. van Driel (leus: Wij Varen Door)plus een nummer en de Fiat Voluntas plus een nummer.
De Rederij begon als een particulier familiebedrijf met Willem van Driel sr. als enig directeur. Zijn 5 zoons werden wel steeds meer bij het bedrijf betrokken.
In 1910 werd de particuliere bedrijfsvorm veranderd in een zogenaamde Naamloze Vennootschap. Hierdoor werd het financiële risico geneutraliseerd. De deelnemers bestonden uit zijn zoons.
Ze bleven trouw aan hun streven naar zelfstandigheid.
Door de toename van transporten tussen Rotterdam en het Duitse Ruhrgebied kwam er uitbreiding van het werkterrein. In 1907 ontstond het 1e Duitse filiaal te Duisburg/Ruhrort. In 1914 gevolgd door een onderafdeling in Mannheim.
De zaken verliepen zo voorspoedig dat in 1915 een nieuw gebouwd luxe kantoorpand aan de Maaskade in gebruik werd genomen. Deze economische voorspoed werd echter minder en er zat niets anders op dan dit luxe pand 10 jaar later alweer te verkopen.
De rederij vestigde zich vervolgens in een eenvoudiger pand aan de Maaskade 127.
Dit pand werd na 71 jaar (in mei 1996) verkocht omdat men verhuisde vanuit Rotterdam naar Stein.
Rond 1933 vervoerde Van Driel, in opdracht van de Continentale Handel- en Transport Maatschappij (deze naam werd na de oorlog veranderd in Continentale), enorme hoeveelheden steenkolen uit de Limburgse mijnen naar diverse bestemmingen.
In Maasbracht werd een eigen kantoor geopend.
Dit transport hield de rederij op de been tijdens de ernstige crisisjaren.
Toen de Staatsmijnen in 1939 de aandelen van Van Driel overnamen, kwam er een einde aan Willem van Driel's Stoomboot- en transport ondernemingen als familiebedrijf.

Tijdens de oorlogsjaren stond het Staatsbedrijf der Nederlandse Staatsmijnen onder controle van de Duitse bezetter en Van Driel werd belast met transport van kolen en cokes. Hun vloot was niet groot genoeg om aan deze transporteisen te kunnen voldoen.
Zodoende kwam er een contract tussen Van Driel en Damco Scheepvaart Maatschappij in samenwerking met de Nederlandse Staatsmijnen.
Dit leidde tot een bedrijfsgemeenschap tussen beide rederijen. Deze samenwerking eindigde in 1950 vanwege een verschil van inzicht.
Het opheffen van de Staatsmijnen (kolen) luidde het einde in betreffende het vervoer van kolen voor de Staatsmijnen/later DSM (Dutch State Mines)genoemd. Dit contract werd opgezegd.
Hierop volgde gedwongen verkoop van een aantal schepen.
De toenmalige directie zette alles op alles om voor het personeel van de schepen een gunstige regeling te treffen. Dit lukte met de overname door DAMCO Scheepvaart Maatschappij (1967).
De glorie van het Van Driel bedrijf was nu voorgoed verdwenen. Het restant van de vloot werd ingezet voor o.a. het vervoer van kunstmest naar de zeehavens in Nederland en België. Dit gebeurde veelal vanuit Stein (Limburg)
Vanwege de voorgenomen sluiting van de schippersbeurzen eind 1998 en de economische ontwikkeling besloot DSM haar dochteronderneming Rederij W. van Driel te verkopen aan het Ridderkerkse Scheepvaartbedrijf Van De Graaf & Meeusen BV.
Op 17 maart 1998 vond de economische overdracht plaats van de aandelen.
Op 23 december 1998 was de officiële overdracht en kwam er, na 110 jaar, een einde aan van Driel Stoomboot- en Transportondernemingen NV.
Door de overname van de aandelen van Driel is er wel voor gezorgd dat hun leus: Wij Varen Door (W. van Driel) nog steeds van kracht is.
Geschiedenis van het archief
 
 
 
 
 
768   Archief van de rederij W. van Driel Stoomboot en Transportondernemingen N.V.
Samenvatting van de inhoud
 
 
 
 
 
768   Archief van de rederij W. van Driel Stoomboot en Transportondernemingen N.V.
Opmerkingen openbaarheidsbeperkingen
Materiële staat
 
 
 
 
 
768   Archief van de rederij W. van Driel Stoomboot en Transportondernemingen N.V.
Archief Rederij W. van Driel Stoomboot en Transportondernemingen N.V.
 
 
 
 
 
768   Archief van de rederij W. van Driel Stoomboot en Transportondernemingen N.V.
Date:
  1892-1980
Author:
  G. Suijkerbuijk
Place of release:
  Rotterdam
Year of publication:
  1990/2022
Government or private:
  Particulier