Het monumentale museumgebouw van het Boijmans van Beuningen is dan wel gesloten vanwege een grootschalige renovatie; op het Internationaal Filmfestival Rotterdam (IFFR) zijn er dit jaar maar liefst twee films te zien over het museum en haar depot. De documentaire Depot – Reflecting Boijmans van Sonia Herman Dolz en de film Bouw Museum Boymans uit de jaren ’30. Beide zijn te zien tijdens het RTM programma, waarin het IFFR de nieuwste films van Rotterdamse filmmakers presenteert.
Toen de renovatie van het museumgebouw in 2019 van start ging, ontstond een stukje verderop ’s werelds eerste volledig publiek toegankelijke depot. Sonia Herman Dolz gaat in haar documentaire Depot - Reflecting Boijmans in gesprek met architect Winy Maas en Boijmans - directeur Sjarel Ex over de totstandkoming van dit imposante gebouw. De mannen leiden je rond door zowel het uitgeklede museumgebouw als door het gloednieuwe depot. Zij delen hun enthousiaste blik op het heden en verleden. Je ziet ook beelden van vroeger; het zijn opnames van de bouw van het museumgebouw in de jaren ’32-’35. Aan de hand van dit archiefmateriaal zijn er fraaie paralellen te trekken tussen de constructie van het oude museumgebouw en van het moderne depot. Beide gebouwen geven zich bloot in deze docu, een kluis met kunstschatten wordt geopend.
Terug in de tijd
De oude filmopnames komen uit het stadsarchief. George L. Theijssen, Technische Hoofdambtenaar bij Gemeentewerken, maakte de beelden. Hij was vanaf de start van de bouw in 1932 met zijn camera aanwezig om het bouwproces te filmen. De verschillende aspecten van de bouw komen voorbij: van de tekenaars die werken aan het design tot het monteren van de torenspits en de uitbetalingen van salarissen aan bouwvakkers. Langzaam komt het Boijmans zoals we het vandaag kennen tot leven. In 1970 overhandigden de kinderen van Theijssen het filmmateriaal aan Coert Ebbinge Wubben, de toenmalig directeur van het Boijmans. Hij heeft het vervolgens overgedragen aan het Stadsarchief Rotterdam.
Sonia: ‘Door in mijn documentaire gebruik te maken van het archiefmateriaal uit de jaren ’30 kan men niet alleen over 100 jaar zien hoe het er nu aan toe ging, maar ook hoe het Museum Boijmans 200 jaar eerder ontstond. In de opnames van ’35 zie je de oud museumdirecteur Dirk Hannema en de architect Ad van der Steur. Jammer dat niemand hun onderlinge gesprekken of grapjes heeft opgenomen; had iemand daar maar aan gedacht.’