Uw zoekacties:

137 Archief van de Diaconie der Hervormde Gemeente van Delfshaven

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Archiefvorming
Geschiedenis van de archiefvormer
Inhoud en structuur van het archief
Verantwoording
Geschiedenis van de ordening en de beschrijving
Aanwijzingen voor de gebruiker
Opmerkingen openbaarheidsbeperkingen
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen
Gedeponeerde archieven
Archief van het protestantse districtscomite "Delfshaven" tot morele steun aan werklozen
137 Archief van de Diaconie der Hervormde Gemeente van Delfshaven
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen
Gedeponeerde archieven
Archief van het protestantse districtscomite "Delfshaven" tot morele steun aan werklozen
Notabene:
Op 18 december 1931 vond de oprichtingsvergadering plaats.
In Rotterdam werd de arbeid voor morele steun aan werklozen gecoördineerd door een protestants centraal comité, dat in haar werk bijgestaan werd door een administratief comité, 3 werkcomités(voor ontwikkeling, ontspanning en prijsvragen) en 7 districtscomités.
De administratie werd grotendeels centraal gevoerd door het administratief comité.
De districtscomités zorgden voor localiteit en coördineerden de arbeid in hun district. Hoewel in het comité van Delfshaven en ook in het dagelijks bestuur hiervan (voorzitter,secretaris, penningmeester) Hervormde diakenen zaten was er verder geen betrekking tussen het districtscomité en de diakonie van de Hervormde Kerk. Dat bovenstaand archiefje zich in het archief van de diakonie bevindt, kan ik slechts verklaren uit het feit dat in 1933 de secretaris van het districtscomité en van de diakonie dezelfde persoon was. Het comité heeft langer bestaan dan tot 1933. Aanvulling van het archief bleek onmogelijk.

Kenmerken

Datering:
1618-1960
Auteur:
Drs. D. Brilman
Plaats van uitgave:
Rotterdam
Jaar van uitgave:
1967
Overheid of particulier:
Particulier
Geografische namen: