Uw zoekacties:

63 Archief van de Gemeentepolitie Rotterdam

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Archiefvorming
Geschiedenis van de archiefvormer
Geschiedenis van het archief
Inhoud en structuur van het archief
Samenvatting van de inhoud
Verantwoording
Geschiedenis van de ordening en de beschrijving
Aanwijzingen voor de gebruiker
Opmerkingen openbaarheidsbeperkingen
Aantekening
Verwant materiaal
Verwant materiaal
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen
Inventaris van het archief van de Gemeentepolitie Rotterdam, 1845-1949
Taakuitoefening
Opsporing van misdrijven, recherche
Correspondentie
1081-1101 Correspondentie van de recherche
63 Archief van de Gemeentepolitie Rotterdam
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen
Inventaris van het archief van de Gemeentepolitie Rotterdam, 1845-1949
Taakuitoefening
Opsporing van misdrijven, recherche
Correspondentie
1081-1101
Correspondentie van de recherche
Notabene:
Inkomende en uitgaande stukken zijn bij elkaar geborgen en kregen samen 1 nummer. Van iedere zaak is een formulier aanwezig waarop de stukken beschreven staan. In een aantal gevallen is de correspondentie zelf ook bewaard. De correspondentie is op dezelfde ingedeeld als de organisatie. Daarbinnen kregen gelijksoortige zaken een afkorting. De afkorting VZ, die in bijna alle secties voorkomt, betekent verzoek van andere instanties tot nader onderzoek.
Naar de correspondentie werd vaak verwezen met de letters RR.

Kenmerken

Datering:
(1814) 1845-1994
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Gemeentepolitie Rotterdam 1845 -1949, met aanvulling 1949-1994
Auteur:
M.C. van der Ent
Plaats van uitgave:
Rotterdam
Jaar van uitgave:
2017
Overheid of particulier:
Overheid
Auteursrechten:
U hebt toestemming tot bewerken en verspreiden van de documenten voor zover de gemeente rechthebbende is. Voor overige documenten vraagt u toestemming aan de houder van de auteursrechten. Gebruik van de documenten is daarom voor eigen risico
Archiefvormer(s):