Uw zoekacties: Bibliotheek

1813 Archief van de Bestuursdienst, Bureau Gemeentesecretaris

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Archiefvorming
Geschiedenis van de archiefvormer
Geschiedenis van het archief
Inhoud en structuur van het archief
Verantwoording
1813 Archief van de Bestuursdienst, Bureau Gemeentesecretaris
Inhoud en structuur van het archief
Verantwoording
Titel:
Verantwoording
Aan de beschrijving van het archief is gewerkt door meerdere medewerkers van het Stadsarchief Rotterdam. Tegelijkertijd vond selectie en vernietiging plaats. Vervolgens zijn de beschrijvingen geordend door Theo Vermeer. Daarbij heeft hij zo goed mogelijk aansluiting gezocht bij de organisatie-structuur van de Directie Financiën. Tevens maakte hij gebruik van de structuur van overheidsarchieven van andere gemeenten, die van gelijke aard zijn.
Inzake het archief BGS was, vanwege de invoering van het duale stelsel (2001 formeel, 2002 praktisch), een splitsing nodig tussen de administratie van de gemeenteraad en die van het college. Waar mogelijk is deze splitsing toegepast, maar in een aantal gevallen waren zaken niet gelijktijdig daarmee begonnen of afgesloten. Daarom vindt de klant soms gemeenteraadsstukken in dit archief, die toch jonger zijn dan 2002.
Aanwijzingen voor de gebruiker
Opmerkingen openbaarheidsbeperkingen
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen

Kenmerken

Datering:
(1975) 1990-2011
Beschrijving:
Inventaris op het archief van de Bestuursdienst, Bureau Gemeentesecretaris, (1975) 1990-2011
Auteur:
Team Rotterdamse Archiefselectie
Plaats van uitgave:
Rotterdam
Jaar van uitgave:
2020
Overheid of particulier:
Overheid