Uw zoekacties:

1815 Archief van de Bestuursdienst, Directie Middelen en Control (algemeen), met rechtsvoorgangers

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Archiefvorming
Geschiedenis van de archiefvormer
1815 Archief van de Bestuursdienst, Directie Middelen en Control (algemeen), met rechtsvoorgangers
Archiefvorming
Geschiedenis van de archiefvormer
Titel:
Geschiedenis van de archiefvormer
Vanaf 1990 tot en met april 2004 waren de directie Financiën en de directie Personeel en Organisatie zelfstandige directies binnen de Bestuursdienst. Vanaf 1 mei 2004 vond er een samenvoeging plaats van de directie Financiën en de directie Personeel en Organisatie waarbij deze zijn opgegaan in de directie Middelen en Control (DMC).
Kerntaken van DMC waren personeel, organisatie en management, financiën, audit. DMC ondersteunde het gemeentebestuur in zijn rol als werkgever en coördineerde de werving, selectie, ontwikkeling en beoordeling van het ambtelijk topmanagement. Ook regisseerde DMC het financieel beleid en de processen m.b.t. planning en control. Per 1 januari 2006 ging fuseerden de afdeling audit met de Accountantsdienst tot de Audit Services Rotterdam (ASR).
Vraagstukken met betrekking tot automatisering werden behandeld door het bureau Informatiebeleid van de directie Sociaal Economische Zaken (SEZ). Na de reorganisatie van de Bestuursdienst in 2003 is deze taak ondergebracht bij afdeling Organisatie en Informatiemanagement (OIM) van de Directie Middelen & Control (DMC). Deze afdeling ontwikkelde het automatiseringsbeleid en droeg zorg voor de ontwikkeling van automatiseringssystemen binnen de gemeente Rotterdam.
Per januari 2007 had DMC de volgende organisatiestructuur:
1) Concernfinanciën met de afdelingen Businesscontrol, Financieel Beleid en Infrastructuur en Begrotingszaken
2) Personeel, organisatie en informatie met de afdelingen Organisatie- en Informatiemanagement, Concern HR en Management Development
3) Kenniscentrum Concernsystemen Rotterdam werd als shared-service bij de Servicedienst geplaatst, waardoor DMC inzake ICT alleen nog beleid, kaders en controle ontwikkelde.
Geschiedenis van het archief
Aanwijzingen voor de gebruiker
Opmerkingen openbaarheidsbeperkingen
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen

Kenmerken

Datering:
(1986) 1990-2008
Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Bestuursdienst, Directie Middelen en Control (algemeen), met rechtsvoorgangers, (1986) 1990-2008
Auteur:
Team Rotterdamse Archiefselectie
Plaats van uitgave:
Rotterdam
Jaar van uitgave:
2020
Overheid of particulier:
Overheid