1270 Archieven van de ambachten en gemeenten Ridderkerk, Rijsoord en Strevelshoek

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Archiefvorming
Geschiedenis van de archiefvormer
Inhoud en structuur van het archief
Verantwoording
Geschiedenis van de ordening en de beschrijving
Aanwijzingen voor de gebruiker
Opmerkingen openbaarheidsbeperkingen
Bijlagen
Aantekening
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen
Archief van het gemeentebestuur van Ridderkerk 1811-1942
Stukken van algemene aard
Ingekomen en uitgaande stukken
364-371 Dagregisters van ingekomen stukken
1270 Archieven van de ambachten en gemeenten Ridderkerk, Rijsoord en Strevelshoek
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen
Archief van het gemeentebestuur van Ridderkerk 1811-1942
Stukken van algemene aard
Ingekomen en uitgaande stukken
364-371
Dagregisters van ingekomen stukken
Datering:
1862-1921
Notabene:
Dit dagregister is een eerste registratie van alle inkomende stukken. Men volstond met een nummer (op volgorde van binnenkomst van de stukken), korte inhoudsomschrijving en gevolggeving. Na deze registratie waren er drie opties, dat is de gevolggeving: 1) directe afdoening (deponering), 2) doorzending naar een andere instantie, 3) een tweede registratie in een van de vijf specifieke agenda's, die afzonderlijk werden bijgehouden voor armenzaken, burgerlijke stand en bevolking, begroting, nationale militie en algemene (lees: overige) zaken. Dit dagregister heeft geen (alfabetische) index.
Omvang:
8 delen