Uw zoekacties: Zoeken in een collectie

1270 Archieven van de ambachten en gemeenten Ridderkerk, Rijsoord en Strevelshoek

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Archiefvorming
Geschiedenis van de archiefvormer
Inhoud en structuur van het archief
Verantwoording
Geschiedenis van de ordening en de beschrijving
Aanwijzingen voor de gebruiker
Opmerkingen openbaarheidsbeperkingen
Bijlagen
Aantekening
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen
Archief van het gemeentebestuur van Ridderkerk 1811-1942
Stukken betreffende bijzondere onderwerpen
Gemeente-financiën
Bevolkingsboekhouding
1519-1523 Bevolkingsregister, geordend per wijk. Met index
1270 Archieven van de ambachten en gemeenten Ridderkerk, Rijsoord en Strevelshoek
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen
Archief van het gemeentebestuur van Ridderkerk 1811-1942
Stukken betreffende bijzondere onderwerpen
Gemeente-financiën
Bevolkingsboekhouding
1519-1523
Bevolkingsregister, geordend per wijk. Met index
Datering:
1850-1861
Notabene:
Inwoners werden oorspronkelijk per wijk in volgorde van huisnummers ingeschreven. Bij verhuizing werd alleen het adres van de inschrijving gewijzigd, waardoor de volgorde verstoord werd. Nieuwe inschrijvingen gebeurden op willekeurige folio's. Oorspronkelijk werden dienstboden op het adres bijgeschreven, maar vanaf 1853 in inv.nr. 1564. Dit laatste register werd bij verwijzing deel 0 genoemd. In de 20e eeuw is er opnieuw een index gemaakt op gezinshoofden en echtgenotes (inv.nr. 1524)
Omvang:
5 delen