Rotterdam is al dertig jaar het hoofdonderwerp van fotograaf Otto Snoek. Het liefst loopt hij rond op plekken of evenementen waar veel mensen bij elkaar komen. Hij fotografeert ze van heel dichtbij met het heldere licht van een flitser. Zijn beelden zijn rommelig, kleurrijk en humoristisch. Minder bekend zijn de panoramafoto’s waarop mensen juist lijken te ontbreken zoals in zijn onlangs verschenen boek ‘Detour Rotterdam’ met beelden van de stad, grotendeels gefotografeerd tijdens de pandemie.
Van Snoek zijn vier fotoseries opgenomen in onze beeldbank: Over het oude en nieuwe Centraal Station, de Hofpleinlijn, de Spaans Polder en Rotterdamse markten.
Centraal Station
Van het Centraal Station van architect Sybold van Ravesteyn maakte hij panoramafoto’s in de hal, in de voetgangerstunnel naar de sporen en vanaf het dak van het station. Op het Stationsplein fotografeerde hij de chaos. Het plein was een bouwput, reizigers wurmden zich met tassen en rolkoffers langs bouwhekken naar de in- en uitgang.
De hal bij de hoofdingang van het Centraal Station. Reizigers kopen een ticket bij de automaat. Uit een serie van negen panoramafoto's over het Centraal Station voordat het in 2008 gesloopt wordt. Fotograaf: Otto Snoek, 2006. Collectie Fotografen op Naam (4233), documentnr. 2003-1054-6
Spaanse polder
Voor de serie over de Spaanse Polder wandelde Snoek een aantal dagen al fotograferend door het bedrijventerrein. Hij legde de lange wegen met functionele, maar grauwe, fantasieloze gebouwen vast. Een desolaat gebied, met hier en daar een tankstation en geparkeerde vrachtwagens en opleggers. Geen toeristische trekpleister, maar de foto’s zijn informatief en een aanvulling voor onze collectie.
Hofpleinlijn
Vanaf 2010 fotografeerde Snoek het spoorviaduct van de Hofpleinlijn. Over dit spoor reden tot september dat jaar nog metro’s van RandstadRail. Nadat de lijn werd opgeheven raakte het viaduct in verval. Later werd het weer opgeknapt; de dichtgemetselde bogen werden vervangen door puien met grote raampartijen en omgetoverd tot ruimtes waarin zich winkels, kleine bedrijven en horeca konden vestigen.
Rotterdamse markten
Bij het fotograferen op de markt op het Visserijplein, de Afrikaandermarkt en de Centrummarkt is Snoek duidelijk in zijn element en is zijn stijl duidelijk herkenbaar. Dynamisch, humoristisch en met een bijzondere timing. De kleurrijke types die hij tussen de kramen tegen het lijf loopt, komen er niet altijd even flatteus vanaf. De marktbezoekers zijn vaak van dichtbij vastgelegd omdat Snoek, zoals hij zegt, ‘verwachtte de gesteldheid van de stad door de blikken van mensen te leren kennen’.