Uw zoekacties: Beeldbank

Beeldbank

Hulp bij zoeken door beeld en geluid

Raadpleeg de website voor antwoorden op de veelgestelde vragen. Neem contact met het Stadsarchief Rotterdam op bij andere vragen en opmerkingen, of wanneer u niet kunt vinden wat u zoekt.

Indien er bij uw resultaat geen beeld aanwezig is, kan het zijn dat we deze niet online mogen tonen omdat deze nog niet gedigitaliseerd is of omdat deze auteursrechtelijk is beschermd.

Voor meer informatie over het bestellen van beeldmateriaal, kijk op onze website.

beacon
8  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
2007-2544-06 Aan de Nieuwe Waterweg in Hoek van Holland ligt de Harwichsteiger en het station van Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij.
Links ligt de Harwichboot "Copenhagen" van de Great Eastern Railway. Foto is genomen vanaf het dak van de Amerikaloods op de Amerikasteiger.
Nummer:
2007-2544-06
Beschrijving:
Aan de Nieuwe Waterweg in Hoek van Holland ligt de Harwichsteiger en het station van Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij.
Links ligt de Harwichboot "Copenhagen" van de Great Eastern Railway. Foto is genomen vanaf het dak van de Amerikaloods op de Amerikasteiger.
Datering:
1905-1913
Toegangsnummer:
4150
Collectie:
Collectie C. Vreedenburgh.
Vervaardiger:
(fotograaf): Cornelis (C.) Vreedenburgh
Auteursrechthouder:
Gemeente Rotterdam (Stadsarchief) CC-BY-NC
Annotatie:
De schepen van de Great Eastern Railway hadden namen van steden in Europa waar de internationale treinen vanuit Hoek van Holland stopten, zoals "Amsterdam", "Berlin", "Vienna", "Dresden", "Copenhagen", "Munich" en "St. Petersburg".
Downloadbaar:
Ja
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
2007-2544-02 Overzichtsfoto vanaf de hoge vuurtoren met links de stallen van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij, gebouwd in 1898. Dan twee rijen huizen voor spoorwegpersoneel aan de huidige Paardenstraat, gebouwd tussen 1897 en 1899. Daarachter de watertoren van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Deze is gebouwd in 1894 voor de stoomlocomotieven. De Prins Hendrikstraat is nog maar aan één zijde bebouwd. Het gebouwtje helemaal rechts is het station van de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij. Het 2e gebouw van rechts is gebouwd in 1907 en was jarenlang de pastorie van de Nederlands Hervormde Kerk.
Nummer:
2007-2544-02
Beschrijving:
Overzichtsfoto vanaf de hoge vuurtoren met links de stallen van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij, gebouwd in 1898. Dan twee rijen huizen voor spoorwegpersoneel aan de huidige Paardenstraat, gebouwd tussen 1897 en 1899. Daarachter de watertoren van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Deze is gebouwd in 1894 voor de stoomlocomotieven. De Prins Hendrikstraat is nog maar aan één zijde bebouwd. Het gebouwtje helemaal rechts is het station van de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij. Het 2e gebouw van rechts is gebouwd in 1907 en was jarenlang de pastorie van de Nederlands Hervormde Kerk.
Datering:
1905-1913
Toegangsnummer:
4150
Collectie:
Collectie C. Vreedenburgh.
Vervaardiger:
(fotograaf): Cornelis (C.) Vreedenburgh
Auteursrechthouder:
Gemeente Rotterdam (Stadsarchief) CC-BY-NC
Annotatie:
De stallen waren bedoeld voor paarden die met de Harwichboot werden vervoerd. In 1980 zijn de stallen gesloopt.
Downloadbaar:
Ja
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
2007-2544-01 Overzichtsfoto vanaf de hoge vuurtoren met links de Harwichsteiger en het station van Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij aan de Nieuwe Waterweg in Hoek van Holland. Naast het station ligt de Harwichboot "Copenhagen" van de Great Eastern Railway. Achter het station de lage vuurtoren aan de Berghaven en ongeveer in het midden de locomotievenloods en rijtuigloods van de spoorwegen. De witte huizen op de achtergrond zijn woningen voor loodsen en voor ambtenaren op de "Oude Hoek". Op de achtergrond rechts is de houten Nederlands Hervormde kerk op de "Oude Hoek" te zien. Helemaal rechts de stallen van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij.
Nummer:
2007-2544-01
Beschrijving:
Overzichtsfoto vanaf de hoge vuurtoren met links de Harwichsteiger en het station van Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij aan de Nieuwe Waterweg in Hoek van Holland. Naast het station ligt de Harwichboot "Copenhagen" van de Great Eastern Railway. Achter het station de lage vuurtoren aan de Berghaven en ongeveer in het midden de locomotievenloods en rijtuigloods van de spoorwegen. De witte huizen op de achtergrond zijn woningen voor loodsen en voor ambtenaren op de "Oude Hoek". Op de achtergrond rechts is de houten Nederlands Hervormde kerk op de "Oude Hoek" te zien. Helemaal rechts de stallen van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij.
Datering:
1905-1913
Toegangsnummer:
4150
Collectie:
Collectie C. Vreedenburgh.
Vervaardiger:
(fotograaf): Cornelis (C.) Vreedenburgh
Auteursrechthouder:
Gemeente Rotterdam (Stadsarchief) CC-BY-NC
Annotatie:
De stallen waren bedoeld voor paarden die met de Harwichboot werden vervoerd. In 1980 zijn de stallen gesloopt.
Downloadbaar:
Ja
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
2007-2544-08 Overzicht panden in Hoek van Holland met van links naar rechts scheepsrapportagekantoor van L. Smit & Co's Sleepdienst, directiegebouw van Rijkswaterstaat, eerste postkantoor van Hoek van Holland en scheepsrapportagekantoor van G. Dirkzwager (op de gevel staat "G. Dirkzwager, ship agent and reporter, Hoek van Holland and Maassluis").
Nummer:
2007-2544-08
Beschrijving:
Overzicht panden in Hoek van Holland met van links naar rechts scheepsrapportagekantoor van L. Smit & Co's Sleepdienst, directiegebouw van Rijkswaterstaat, eerste postkantoor van Hoek van Holland en scheepsrapportagekantoor van G. Dirkzwager (op de gevel staat "G. Dirkzwager, ship agent and reporter, Hoek van Holland and Maassluis").
Datering:
1911
Toegangsnummer:
4150
Collectie:
Collectie C. Vreedenburgh.
Vervaardiger:
(fotograaf): Cornelis (C.) Vreedenburgh
Auteursrechthouder:
Gemeente Rotterdam (Stadsarchief) CC-BY-NC
Annotatie:
Het directiegebouw van Rijkswaterstaat werd op 21 augustus 1863 aanbesteed. Waarschijnlijk werkte ir. Pieter Caland vanuit dit gebouw aan de aanleg van de Nieuwe Waterweg. Het gebouw werd tijdens WO2 afgebroken door de Duitsers.
Downloadbaar:
Ja
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
2007-2544-04 Reddingboot "Emile Robin" van de Zuidhollandse Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen, komt uit de Zandweg en wordt door paarden naar zee getrokken voor een oefening. Het derde pand van links is "Hotel Hoek van Holland", rechts (met puntdak) is het eerste postkantoor van Hoek van Holland.
Nummer:
2007-2544-04
Beschrijving:
Reddingboot "Emile Robin" van de Zuidhollandse Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen, komt uit de Zandweg en wordt door paarden naar zee getrokken voor een oefening. Het derde pand van links is "Hotel Hoek van Holland", rechts (met puntdak) is het eerste postkantoor van Hoek van Holland.
Datering:
1911
Toegangsnummer:
4150
Collectie:
Collectie C. Vreedenburgh.
Vervaardiger:
(fotograaf): Cornelis (C.) Vreedenburgh
Auteursrechthouder:
Gemeente Rotterdam (Stadsarchief) CC-BY-NC
Annotatie:
In 1911 heette de Strandweg officieel nog Rijksstraatweg naar 's-Gravezande. De foto is genomen vanaf het dak van het directiegebouw van Rijkswaterstaat.
Downloadbaar:
Ja
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
2007-2544-09 Duinlandschap bij Hoek van Holland met links het paviljoen café-restaurant "In de Duinen" en rechts (het gebouw met torentje) de villa "Calorama". Rechts van de villa ligt boerderij "Caepwoning". Tussen de twee hekken die voor de gebouwen langslopen ligt het "Delflandspoor".
Nummer:
2007-2544-09
Beschrijving:
Duinlandschap bij Hoek van Holland met links het paviljoen café-restaurant "In de Duinen" en rechts (het gebouw met torentje) de villa "Calorama". Rechts van de villa ligt boerderij "Caepwoning". Tussen de twee hekken die voor de gebouwen langslopen ligt het "Delflandspoor".
Datering:
1913-1921
Toegangsnummer:
4150
Collectie:
Collectie C. Vreedenburgh.
Vervaardiger:
(fotograaf): Cornelis (C.) Vreedenburgh
Auteursrechthouder:
Gemeente Rotterdam (Stadsarchief) CC-BY-NC
Annotatie:
"In de Duinen" is in 1929 volledig afgebrand. "Caepwoning" is tijdens WO2 door de Duitsers afgebroken voor de aanleg van een tankgracht. Het Delflandspoor is in 1906/1907 aangelegd en werd door het Hoogheemraadschap van Delfland gebruikt om materialen aan te voeren voor de "Delflandse Hoofden" (zeewering).
Downloadbaar:
Ja
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
2007-2544-05 Een schaalmodel van de dwarsdoorsnede van de pieren bij Hoek van Holland.
Nummer:
2007-2544-05
Beschrijving:
Een schaalmodel van de dwarsdoorsnede van de pieren bij Hoek van Holland.
Datering:
1913-1921
Toegangsnummer:
4150
Collectie:
Collectie C. Vreedenburgh.
Vervaardiger:
(fotograaf): Cornelis (C.) Vreedenburgh
Auteursrechthouder:
Gemeente Rotterdam (Stadsarchief) CC-BY-NC
Downloadbaar:
Ja
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
2007-2544-03 Het pantserfort "Fort aan den Hoek van Holland" met op de voorgrond de spoorlijn tussen het Station Hoek van Holland Haven en het latere station Hoek van Holland Strand.
Nummer:
2007-2544-03
Beschrijving:
Het pantserfort "Fort aan den Hoek van Holland" met op de voorgrond de spoorlijn tussen het Station Hoek van Holland Haven en het latere station Hoek van Holland Strand.
Datering:
1913-1921
Toegangsnummer:
4150
Collectie:
Collectie C. Vreedenburgh.
Vervaardiger:
(fotograaf): Cornelis (C.) Vreedenburgh
Auteursrechthouder:
Gemeente Rotterdam (Stadsarchief) CC-BY-NC
Annotatie:
Het fort is gebouwd tussen 1881 en 1889. Oorspronkelijk was de tot aan het strand doorgetrokken spoorlijn bedoeld voor aanvoer van goederen voor het Fort.
Downloadbaar:
Ja
Geografische namen: