Amateurfotograaf H.F. Grimeijer (1894-1989) fotografeert in de Tweede Wereldoorlog de verwoestingen van het bombardement op Rotterdam en vele gebeurtenissen die daar nog op zullen volgen. Grimeijer, in het dagelijks leven werkzaam bij een bank, is sinds 1918 een verwoed fotograaf. Tijdens de Duitse bezetting trekt hij er regelmatig met zijn Leica camera op uit, ondanks het door de bezetter uitgevaardigde verbod op het fotograferen van de verwoeste binnenstad. Grimeijer is ook de maker van de zeldzame opnamen van de razzia van 1944 en een groot aantal ander opmerkelijke oorlogsbeelden.

Wie was Ferdinand Grimeijer?

Hendrik Ferdinand Grimeijer, roepnaam Ferdinand, wordt op 20 oktober 1894 geboren in de destijds nog zelfstandige gemeente Kralingen. De opvoeding van de jonge Ferdinand gebeurt grotendeels door zijn grootouders vanwege het overlijden van zijn vader in 1895.

Direct na het behalen van een diploma van de vijfjarige MULO aan de Botersloot gaat de 16-jarige Ferdinand als jongste bediende aan het werk bij de Rotterdamsche Hypotheekbank. In de jaren daarna werkt hij bij verschillende bedrijven en volgt diverse opleidingen. Zo belandt hij in 1918 bij de juist opgerichte Bank voor Handel en Scheepvaart waar hij in 1921 aangesteld wordt als procuratiehouder. Zijn specialiteit is wisselarbitrage waarvoor hij regelmatig in het oude Beursgebouw aan het Beursplein gezoekt. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog woont hij met zijn vrouw en zoon aan de Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan in Hillegersberg. 

Amateurfotograaf

Al tijdens zijn middelbareschooltijd raakt Grimeijer geïnteresseerd in fotografie en doet in deze periode zo nu en dan dienst als hulp van een vakfotograaf. Zodra hij het zich kan veroorloven koopt hij in 1918 een tweedehands 9 x 12 camera, een boek over fotograferen en apparatuur voor een donkere kamer. Kort daarop schaft hij een 6 x 13 stereotoestel aan waarmee hij zijn familie, uitstapjes en de stad vastlegt. In 1938 stapt Grimeijer over op een Leica camera, een klein en plat apparaat dat makkelijk in zijn zak paste wat uitkomst blijkt te bieden bij het illegaal fotograferen van de stad in de oorlogsjaren

Twee afbeeldingen gemaakt met de stereocamera zoals in de spiegel zichtbaar. De camera maakt twee foto's tegelijkertijd met een licht afwijkend standpunt. Het gebruik van stereokijker zorgt vervolgens voor een driedimensionaal beeldeffect. Boven:de slaapkamer van de familie Grimeijer met een klein zelfportret van de fotograaf in de spiegel. Onder: Zoon Dirk met hond in de duinen van Hoek van Holland, Ca. 1926.