Grootste publiekstrekker van de Rotterdamse Floriade is de 119 meter hoge Euromast. Als de poorten eind september dichtgaan zijn daar 681.000 bezoekers geweest.

IdeeŽn voor een uitzichttoren bij het tentoonstellingsterrein zijn er al vanaf het begin. Volgens de organisatie is zo’n bouwwerk ook na het evenement van waarde voor de stad. Buitenlandse voorbeelden, zoals de Fernsehturm in Stuttgart, bewijzen het.

Eerste ontwerp in 1957

In 1957 maakt architect Jaap Bakema, die verantwoordelijk is voor de bouwkundige vormgeving van de Floriade, een eerste ontwerp: een constructie van vier kolommen met op verschillende hoogten een cabine. Dit ontwerp wordt echter niet uitgevoerd. Wel dat van Bakema’s collega Huig Maaskant. Zijn toren heeft slechts ťťn uitkijkpunt, het kraaiennest, op 100 meter boven de grond. Op die hoogte is het nog mogelijk om de mensen en het verkeer op straat goed te onderscheiden. [tekst loopt door onder de foto's]

Burgemeester Van Walsum slaat eerste paal

Aangezien de gemeenteraad financieel niet wil bijdragen, brengen bedrijven en particulieren de benodigde 2,8 miljoen gulden bij elkaar. De gemeente stelt wel de grond bij de Parkhaven beschikbaar. Op 10 december 1958 slaat burgemeester Gerard van Walsum de eerste paal. De betonnen schacht wordt ter plekke gebouwd op een funderingsplaat met een draagkracht van 3,8 miljoen kilo. Het kraaiennest, dat elders is gemaakt, wordt aan de voet van de mast gemonteerd en vervolgens in vijf dagen omhoog gehesen. Daarna wordt de ‘brug’ op 30 meter hoogte bevestigd. Als laatste volgt de ingangspartij. De totale bouwtijd bedraagt 14 maanden.

Prinses Beatrix verricht de opening

Op 25 maart 1960, als prinses Beatrix de Floriade opent, gaat ook de Euromast open voor het publiek. Twee liften in de schacht brengen de bezoeker naar het kraaiennest. Gelegen aan de Parkhaven is de Euromast sindsdien een belangrijk markeringspunt.